Ga naar de inhoud

Wat is de beste prijs voor je e-book?

  • door
eerste deel serie gratis - prijs van je e-book

Eindelijk, je boek is helemaal af! Het verhaal is af, je hebt het herschreven na feedback van proeflezers en/of een redacteur. Je hebt een professionele cover, een flaptekst én de tekst is nagekeken door een tekstcorrector. Eindelijk is het tijd om je e-book uit te geven! Maar wat wordt de prijs voor je e-book?

Hoe prijs je je e-book?

Een van de voordelen van een e-book is dat je na het publiceren nog aanpassingen kunt doen – en dat kan bij een fysiek boek niet. Dat geldt niet alleen voor eventuele foutjes in de tekst die je nog tegenkomt, maar ook voor de prijs van het boek. Bij een e-book ben je namelijk vrij om de prijs aan te passen, terwijl je bij een fysiek boek vastzit aan de Wet op de vaste boekenprijs. Heb je een prijs gekozen voor je e-book maar vind je deze toch te hoog/laag? Dan kun je de prijs zelf eenvoudig aanpassen.

Zegt de hoogte van de prijs iets over de kwaliteit van het boek?

Is een duurder boek altijd (kwalitatief) beter dan een goedkoper boek? Of andersom? Dat hoeft écht niet zo te zijn.

Er zijn schrijvers die geen lage prijs voor hun e-book durven te vragen (zeg € 0,99), omdat ze vinden dat het boek meer waard is dan dat. Of omdat ze er meer mee willen verdienen. Maar er zijn ook schrijvers die een boek juist € 0,99 als prijs geven, omdat ze verwachten dat er dankzij de lage prijs meer verkopen zullen zijn.

Bij de aankoop van een boek gaat het niet alleen om de prijs. Een e-book met tientallen lovende recensies, een prachtige cover en een aantrekkelijke flaptekst zal, onafhankelijk van de prijs, vaker verkocht worden dan een e-book met alleen maar negatieve recensies, een zelfgeknutselde voorkant en een onduidelijke flaptekst.

Enkele van mijn boeken zijn gratis beschikbaar. Betekent dat dat deze slechter zijn dan de boeken waar ik wel geld voor vraag? Nee! Het is onderdeel van mijn strategie om het eerste deel van een serie gratis te maken. Om mensen kennis te laten maken met mijn boeken, waardoor ze hopelijk de rest van de serie ook willen lezen!

Wat is het doel van jouw boek? Dat is een van de factoren waar je de prijs op moet baseren.

Wat is het doel van jouw boek?

Hoe hoger de prijs is van je boek, des te moeilijker zal het zijn om meer exemplaren te verkopen – zeker als je een onbekende schrijver bent. Wat jouw doel is, zou voor een deel de prijs van je boek moeten bepalen.

Is je doel om zoveel mogelijk te verdienen per verkoop? Dan moet je het boek wat duurder maken – maar is de kans ook veel groter dat er minder exemplaren van verkocht worden. (Ik ga er hierbij wel vanuit dat je een onbekende(re) schrijver bent, en niet al een bestseller hebt geschreven.)

Is je doel om zoveel mogelijk boeken te verkopen? Dan kun je beter je boek wat lager prijzen. Hoe laag? Dat is iets wat je zelf moet proberen. Hoeveel e-books verkoop je als je het € 4,99 prijst? Hoeveel levert dat jou daadwerkelijk op? En hoeveel (extra) e-books verkoop je als je boek € 2,99 is?

Door wat te experimenteren kun jij de prijs van je boek bepalen. Dit zal vooral bij je eerste e-book(s) erg lastig zijn, maar na meerdere e-books weet je waarschijnlijk al hoeveel je volgende e-book gaat kosten.

Is je doel om naamsbekendheid te krijgen? Dan is het – net zoals ik doe – zeker een optie om een boek gratis te maken (maar doe dit pas als je meerdere boeken hebt geschreven!). Als het gratis boek bevalt bij je lezers, is de kans groter dat ze je andere boeken gaan kopen! Daarnaast valt er ook geld te verdienen met je gratis e-book(s).

Waar je nog meer rekening mee kunt houden

Naast een aantrekkelijke cover, een enthousiasmerende flaptekst, (positieve) recensies en het doel van je e-bookverkopen zijn er nog meer dingen waar je rekening mee kunt houden als je nadenkt over de prijs van je e-book. Hoe bekend ben je? Hoeveel fans heb je, waarvan je zeker weet dat ze je volgende boek gaan kopen, ongeacht de prijs? Wat kosten andere e-books in hetzelfde genre?