Hoera, je boek is af! Maar hoe kun je ervoor zorgen dat potentiële lezers je boek ook echt gaan lezen? Hoogstwaarschijnlijk kijkt een lezer die jou nog niet kent eerst naar de cover en de titel van een boek. Ziet dat er goed genoeg uit? (Of twijfelt de lezer nog?) Dan is de flaptekst de volgende stap! Een overtuigende flaptekst is daarom cruciaal om lezers aan te trekken en hen te overtuigen je boek te lezen. Hoe schrijf je een overtuigende flaptekst?
Weet wie je doelgroep is
Als je weet wie je doelgroep is, weet je ook op welke manier je deze groep aan kunt spreken. Heb je een kinderboek geschreven? Dan moet de lezer op een andere manier nieuwsgierig gemaakt worden dan bij een roman of thriller. Begrijp jij goed wat jouw doelgroep interesseert? Dan kun je je boodschap op hen afstemmen.
Houd het kort en krachtig
Schrijf beknopt, beperk je tot enkele alinea’s – en dat is soms al te veel. Maximaal 200 woorden is vrijwel altijd genoeg. Schrijf genoeg om nieuwsgierigheid op te wekken, maar vermijd alle informatie die niet nodig is. Vermijd vage bewoordingen.
Creëer spanning
Maak gebruik van woorden en zinnen die spanning en/of nieuwsgierigheid opwekken. Stel vragen, gebruik cliffhangers of hint naar onopgeloste problemen in het verhaal. Vermijd clichés, maar maak gebruik van krachtige taal om je boek aantrekkelijk te presenteren.
Sluit af met een cliffhanger
Eindig je flaptekst met een cliffhanger of een open einde dat nieuwsgierigheid opwekt, waardoor lezers worden aangemoedigd om het boek te openen of te kopen.
Wat kun je nog meer toevoegen?
Bij een online flaptekst wordt dit soms lastiger, maar geef je een fysiek boek uit? Dan kun je ervoor kiezen om een positieve recensie op de achterkant van je boek te zetten. Ook kun je gewonnen prijzen vermelden, of een citaat van iemand die je boek heeft gelezen. Dit kan het vertrouwen van mogelijke lezers vergroten.