Als schrijver zijn er veel manieren om contact te hebben met je lezers. Veel contact gebeurt tegenwoordig via social media, maar ook een nieuwsbrief is een goede manier om contact te hebben met je lezers. Wil jij beginnen met het versturen van een nieuwsbrief? Lees dan hier enkele tips.
-
Bouw een mailinglist
Voordat je kunt beginnen met het versturen van een nieuwsbrief, heb je mailadressen nodig van je lezers. Vanwege de AVG mag je niet zomaar nieuwsbrieven sturen; mensen moeten daar toestemming voor hebben gegeven. Dat kan bijvoorbeeld door een landingspagina op je website, waar ze zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. (Of een pop-up op je website, maar dat vind ik zelf altijd vervelend.) Natuurlijk komen mensen niet zomaar op deze pagina terecht; je kunt je nieuwsbrief promoten op social media of bij een boekpresentatie, zodat je lezers weten dat ze zich kunnen.
-
Bepaal het doel en de inhoud van je nieuwsbrief
Je hoeft nog niet te bedenken wat je in elke nieuwsbrief gaat zetten, maar zorg al wel dat je een plan hebt wat je in je nieuwsbrief wilt zetten én wat je daarmee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld je lezers informeren over nieuwe boeken? Over persoonlijke dingen die in je leven spelen? Wil je je boeken promoten, een ontmoeting plannen met je lezers, of wil je exclusieve content van je boeken delen in je nieuwsbrief? Bedenk alvast wat je er ongeveer in wilt zetten en bedenk hoe vaak je een nieuwsbrief wilt sturen.
-
Kies een platform om je nieuwsbrief te sturen
Een nieuwsbrief stuur je vaak niet zoals een standaard-e-mail. Vaak worden nieuwsbrieven gemaakt in bepaalde platforms die templates aanbieden voor nieuwsbrieven zodat ze er aantrekkelijk uitzien, en kunnen deze nieuwsbrieven met één druk op de knop verstuurd worden naar iedereen die zich heeft aangemeld. Veel van deze platforms houden ook de statistieken bij voor je nieuwsbrief; hoeveel mensen hebben bijvoorbeeld deze nieuwsbrief geopend? En hoeveel hebben er op een link geklikt? Voorbeelden van platformen zijn Mailerlite, Mailchimp en LaPosta.
-
Test de nieuwsbrief
Voordat je definitief je (eerste) nieuwsbrief verzendt, is het een goed idee om deze nieuwsbrief te testen. Via de meeste platforms kun je de nieuwsbrief eenvoudig alleen naar jezelf sturen, zodat je kunt checken of alles er goed uitziet en of de links werken.
-
Check de statistieken
Als je de statistieken in de gaten houdt na het verzenden van de nieuwsbrief, kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je nieuwsbrief hebben geopend en of ze op een link hebben geklikt (of dat ze zich hebben afgemeld). Gebruik de informatie van deze statistieken voor toekomstige nieuwsbrieven.