Ga naar de inhoud

Andere strategieën om meer geld te verdienen met je boeken

  • door
meer verdienen met boeken - omzet boeken

In een vorige blog las je over mijn strategieën om meer boeken te verkopen. Welke strategieën heb ik nog meer geprobeerd om meer te verdienen met mijn boeken?

Gratis kerstverhaal

Jingle Bells is al in 2015 verschenen en werd de afgelopen jaren wat minder verkocht dan eerdere jaren – logisch eigenlijk, als een boek al meerdere jaren geleden is verschenen. In de hoop de verkoopcijfers te verbeteren, besloot ik om het boek in december 2022 de hele maand GRATIS aan te bieden! De weinige verkopen die ik er anders uit zou halen zouden weinig verschil maken in mijn jaaromzet, en ik was benieuwd wat het zou doen.

Voor de eerlijkheid; ik had nog geen vijf verkopen van Jingle Bells verwacht in december, en dat aantal was gebaseerd op de verkopen van de afgelopen jaren. Toen ik het boek in december 2022 gratis aanbood via onder andere Kobo en iBooks, werd het boek bijna zeventig keer gedownload! (Tja, of al die mensen het boek ook echt gelezen hebben, dat weet ik natuurlijk niet…) Dat was een behoorlijke stijging ten opzichte van de andere jaren, en hoewel ik er niets mee verdiende, hoopte ik er wel wat naamsbekendheid mee te krijgen. Wie weet zouden lezers na het lezen van Jingle Bells ook andere e-books aanschaffen!

Het idee was niet om er meer aan te verdienen – dan had ik het boek niet gratis gemaakt – maar dat is uiteindelijk wél gebeurd! Hoe dat kan? Het boek werd in Kobo Plus vier keer meer gelezen dan in december 2021, en het werd maar liefst zes keer zoveel gelezen in Kobo Plus in vergelijking met de elf maanden ervoor! Hoe dat precies kan? Ik heb geen idee – misschien kwam het boek eerder naar voren in zoekresultaten nu er een gratis download was? Ik weet in elk geval wel dat ik er tóch aan heb verdiend, ondanks dat ik het boek gratis beschikbaar had gesteld!

Boek tijdelijk gratis beschikbaar

Wat ik in december met Jingle Bells had gedaan, wilde ik in het nieuwe jaar herhalen met andere boeken. Ik koos ervoor om Ergens schijnt de zon (twee maanden) en Tussen geld en liefde (drie maanden) gratis te maken, en ik hoopte op net zo’n succes als in december!

Maar helaas, deze tactiek werkte niet bij de andere boeken. Hoewel Tussen geld en liefde 100+ keer gedownload werd (Ergens schijnt de zon maar 30 keer), waren er geen andere resultaten waaruit blijkt dat het voor een betere omzet heeft gezorgd. Hoe het kan dat het bij Jingle Bells wel een succes was? Ik heb nog steeds geen idee! Wél weet ik dat ik dit jaar nóg meer strategieën wil bedenken en uitproberen!

Meer weten over de strategieën die ik gebruik (of geprobeerd heb)?